Mandatum Asset Management tuo markkinoille Senior Secured Loan -rahaston

5.9.2022
  • Mandatum on perustanut uuden eurooppalaisille ammattimaisille sijoittajille suunnatun credit-rahaston yhteistyössä luxemburgilaisen Universal Investmentin kanssa
  • SFDR:n artikla 9 mukaiseksi luokiteltu rahasto tulee sijoittamaan eurooppalaiseen yrityslainamarkkinaan, ja sen pääpaino on eurooppalaisissa ja pohjoismaisissa syndikoiduissa ja vakuudellisissa lainoissa (”leveraged loans”)
  • Rahasto pohjautuu Sammon yli 15 vuoden menestyksekkääseen sijoitustoimintaan lainamarkkinoilla

Helsinki/Luxemburg, 5. syyskuuta 2022. Mandatum Asset Management (MAM) on lanseerannut yhteistyössä Universal Investmentin kanssa uuden Senior Secured Loan -rahaston, joka on suunnattu eurooppalaisille ammattimaisille sijoittajille. Avoimen rakenteen rahasto tulee sijoittamaan eurooppalaiseen ja pohjoismaiseen credit-markkinaan ja sen salkunhoidosta ja hallinnoinnista vastaa MAMin leveraged finance -tiimi. Mandatum Global Investment Fund SCSp SICAV-RAIF – UI-Mandatum AM Senior Secured Loan Fund on MAMin toinen Universal Investmentin kanssa yhteistyössä perustama rahasto.

Senior-lainat ovat varsin merkittävä osa eurooppalaista high yield -credit segmenttiä. Keskimäärin noin 50% syndikoidusta velkapääomamarkkinasta (leveraged finance) koostuu yksinomaan vakuudellisista senior-lainoista high yield -joukkovelkakirjojen ohella. Perinteisiin high yield- ja kiinteäkorkoisiin joukkovelkakirjalainoihin verrattuna senior-lainoihin sisältyy hyvin vähäinen korkoriski vaihtuvien korkojen vuoksi, ja vakuudelliset ja etuoikeudelliset senior-lainat tarjoavat myös korkeamman palautusasteen mahdollisissa maksuhäiriötilanteissa. Tällä markkinalla lainaa hakevat yhtiöt ovat tyypillisesti vahvan markkina-aseman omaavia suuria ja kannattavia yrityksiä, joiden liiketoiminta on laajasti hajautettua ja joiden omistajina on ammattimaisia pääomasijoitusrahastoja.

“Olemme sitä mieltä, että vakuudellisten senior-lainojen tulisi olla osa jokaisen sijoittajan hyvin hajautettua likvidiä credit-salkkua. Tämän sijoitusluokan tarjoama riski-tuottoprofiili on hyvin houkutteleva johtuen sekä alhaisemmasta luottoriskistä ja volatiliteetista että olemattomasta duraatioriskistä verrattuna high yield -markkinaan. Pääomamarkkinoiden viimeaikaisen heilunnan vuoksi rahastomme joustavan strategian ja laajan sijoitusuniversumin sekä mittavan kontaktiverkostomme merkitykset korostuvat entisestään etsiessämme houkuttelevia sijoitusmahdollisuuksia rahastolle ja sen sijoittajille,” sanoo Alexander Gallotti, salkunhoitaja, Head of Leveraged Finance.

SFDR:n 9. artiklan mukaisen rahaston tavoitteena on positiivinen nettovaikutus yhteiskuntaan. Nettovaikutuksella tarkoitetaan kohdeyhtiöiden ja salkun negatiivisia sekä positiivisia kokonaisvaikutuksia, joita mitataan neljän ulottuvuuden kannalta: yhteiskunta, ympäristö, terveys sekä tieto ja osaaminen. Sijoituskohteina ovat ensisijaisesti eurooppalaiset laajasti syndikoidut etuoikeudelliset ja vakuudelliset (1st lien) senior-lainat sekä pohjoismaiset ja pohjoiseurooppalaiset klubimuotoiset senior-lainat. Laajasti hajautettu rahasto voi lisäksi tehdä opportunistisia sijoituksia myös toissijaisen pantin (2nd lien) lainoihin ja high yield -joukkovelkakirjalainoihin. Sampo-konserni ja Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva ovat tehneet rahastoon ensimmäiset, niin sanotut seed-sijoitukset, ja tämän lisäksi ne sijoittavat rahaston rinnalla suoraan alla oleviin kohde-etuuksiin.

MAM on merkittävä toimija eurooppalaisessa ja pohjoismaisessa leveraged finance -markkinassa, jossa Sampo-konserni on ollut aktiivinen sijoittaja menestyksekkäästi yli 15 vuoden ajan ja ollut yksi ensimmäisistä kyseiseen markkinaan sijoittavista pohjoismaisista institutionaalista toimijoista. MAMin sijoitustyyliä kuvaa opportunistinen ja tuottofokusoitunut salkunhoito, jonka lähtökohtana on tappioilta suojautuminen ja perusteellinen kohdeyhtiöiden valintaprosessi. Onnistuneen kohdevalinnan seurauksena aiemmin toteuttamamme credit-strategian tuotto on ollut vahva ja luottotapahtumia on ollut erittäin vähän. On hyvä huomioida, että sijoituksiin liittyy aina riskejä eikä sijoituksen aiempi tuotto ole tae tulevasta. Tähän omaisuuslajiin liittyy maksukyvyttömyys-, korko-, luotto-, markkina-, arvostus-, vero- ja likviditeettiriski.

TIETOA UNIVERSAL-INVESTMENTISTA

Universal Investment on yksi Euroopan suurimmista rahastojen hallinnointiin ja palveluihin keskittyvistä yhtiöistä. Universal Investment hallinnoi noin 2000 rahastoa, joissa on varoja 763 mrd. € edestä (per 31.7.2022), ja sillä on yli 1100 työntekijää Frankfurtissa, Luxembourgissa, Dublinissa ja Krakovassa. Vuonna 1968 perustettu yhtiö tarjoaa rahastojen hallinnointiin ja riskienhallintaan liittyviä palveluita arvopaperi-, kiinteistö- ja vaihtoehtoisissa sijoituksissa, ja sen asiakkaita ovat sekä varainhoitotalot ja institutionaaliset sijoittajat.  Yhtiön alla toimivat UI Labs, UI Enlyte ja CAPinside kehittävät yhtiön innovaatiota ja palveluntarjontaa. Universal Investment on allekirjoittanut UNPRI:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet.

Lue lisää www.universal-investment.com

TIETOA MANDATUM ASSET MANAGEMENTISTA

Mandatum Asset Management (MAM) on Sampo-konsernin omaisuudenhoitoyhtiö ja yksi Pohjoismaiden merkittävimmistä institutionaalista sijoittajista. Hallinnoimme yhteensä 29 miljardin euron sijoitusvarallisuutta, joka jakautuu keskeisiin ydinosaamisalueisiimme: yrityslainasijoituksiin, vaihtoehtoisiin sijoituksiin ja aktiiviseen valintaan perustuviin osakesijoituksiin. Tarjoamme korkeatasoisia sijoitusratkaisuja sekä varainhoitoa vaativimmille instituutio- ja yksityissijoittajille ja käytämme konsernimme pitkää kokemusta, sijoitusosaamista ja laajoja resursseja asiakkaidemme hyväksi. MAM perustettiin vuonna 2021, kun Sampo-konsernin ja Mandatum Lifen sijoitustoiminnot yhdistettiin omaksi liiketoiminnokseen. MAM ja sen sisaryhtiö Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö ovat osa Sampo Oyj:n kokonaan omistamaa tytäryhtiötä Mandatum Holding Oy:ta.

Lue lisää www.mandatumam.com

Universal-Investment-Gesellschaft mbH
Bernd Obergfell, Head of Communications
T: +49 69 71043-575
M: +49 151 5381 6803
bernd.obergfell@universal-investment.com

Mandatum Asset Management
Lauri Vaittinen, toimitusjohtaja
M: +358 50 382 1674
lauri.vaittinen@mandatumam.com

Tämä dokumentti on markkinointimateriaalia. Kehotamme tutustumaan Mandatum Global Investment Fund SCSp SICAV-RAIF – UI-Mandatum AM Senior Secured Loan Fund -rahaston sääntöihin (Issuing document) ennen sijoituspäätöksen tekemistä. Yhteenveto sijoittajan oikeuksista on saatavilla englanniksi osoitteessa https://fondsfinder.universal-investment.com/en

Rahaston riskit on kuvattu tarkemmin rahaston säännöissä. Kestävyysriskeihin liittyviin periaatteisiin voi tutustua täällä: Kestävyysriskeihin liittyvät Mandatumin toimintaperiaatteet - Mandatum Life.
Ennen sijoituspäätöksen tekemistä asiakkaan tulee tutustua huolellisesti rahaston viralliseen dokumentaatioon.