Erikoissijoitusrahasto Suomi Kiinteistöt II kärkisijoilla vuokralaistyytyväisyyden tutkimuksessa

15.12.2023

Markkinointimateriaalia

Mandatum AM Suomi Kiinteistöt II -erikoissijoitusrahasto on sijoittunut neljänneksi KTI Kiinteistötieto Oy:n vuosittaisen vuokralaistyytyväisyystutkimuksen liiketilat-kategoriassa. Mandatum sijoittui keskiarvon yläpuolelle myös kiinteistöluokissa toimistot ja tuotannolliset tilat.

Mandatumin kiinteistöjen vuokralaisten tyytyväisyys nousee esiin vuoden KTI Kiinteistötieto Oy:n vuokralaistyytyväisyyskyselyssä. KTI:n vuokralaistyytyväisyyskyselyyn osallistui tänä vuonna 23 vuokranantajaa ja tutkimuksessa mitattiin vuokralaisten tyytyväisyyttä tiloihin, vuokrasuhteeseen ja ylläpitopalveluihin.

Tutkimuksen perusteella vuokralaiset olivat erityisen tyytyväisiä Mandatumin kiinteistöjen vuokrasuhteeseen, josta se sai arvosanan 4,11 asteikolla 1–5. Luokassa liiketilat arvosana samassa kategoriassa oli 4,18 asteikolla 1–5, joka oli koko tutkimuksen neljänneksi paras kaikista vuokranantajista. Mandatumin kiinteistöjen vuokralaiset arvostivat erityisesti vuokranantajan ammattitaitoa ja asiantuntemusta, vuokranantajan yhteyshenkilön tavoitettavuutta ja vuokraehtojen selkeyttä.

”On hienoa huomata, että vuokralaiset arvostavat vahvaa paikallista läsnäoloamme maakunnissa. Uskomme, että tunnistettava kasvollinen omistajuus takaa nopean reagointikyvyn ja keskusteluyhteyden suoraan vuokralaisten kanssa, ja johtaa selkeästi parempaan vuokralaistyytyväisyyteen”, kertoo Tea Siivola, Mandatumin kiinteistövarainhoidon kaupallinen johtaja.

Mandatum huomioi erikoissijoitusrahaston kiinteistöissä useita eri kestävyysliitännäisiä näkökulmia kuten energiatehokkuuden, kasvihuonepäästöt, vedenkulutuksen, jätteiden lajittelun ja kierrätyksen, sekä kiinteistöjen sosiaaliset ulottuvuudet. Vuokralaistyytyväisyyskysely on vuosittain toteutettava kysely, jonka tulokset Mandatum käy läpi kiinteistöjen vuokralaisten kanssa. Samalla vuokralasille esitellään tulosten pohjalta suunnitellut kehitystoimenpiteet seuraaville kuukausille. Aluepäälliköt ja valikoidut ulkoiset kumppanit tukevat paikallista yhteistyötä vuokralaisten kanssa ja mahdollistavat nopean reagoinnin häiriötilanteisiin.

Suomi Kiinteistöt II -erikoissijoitusrahasto sijoittaa kotimaisiin kiinteistöihin Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa, pääosin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Suurin osa kiinteistöistä on toimitilakiinteistöjä eli toimisto- ja liiketiloja, mutta rahasto omistaa myös tuotanto- ja varastokiinteistöjä. Rahaston portfolio muodostuu olemassa olevasta, rakennusiältään vaihtelevasta rakennuskannasta, joka vaatii aktiivista ja paikallista kiinteistövarainhoitoa, osaamista sekä resursseja.

Lisätiedot:

Tea Siivola

Kiinteistövarainhoidon kaupallinen johtaja, Mandatum Asset Management

tea.siivola@mandatumam.com

Amalia Pöyry

Salkunhoitaja, suorat kiinteistösijoitukset, Mandatum Asset Management

amalia.poyry@mandatumam.com

Niina Riihelä

Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Mandatum

niina.riihela@mandatum.fi

Markkinointimateriaalia. Mandatum Asset Management Oy (MAM) toimii erikoissijoitusrahasto Mandatum AM Suomi Kiinteistöt II salkunhoitajana. Rahasto hallinnoi Mandatum AM AIFM Oy (osoite: Bulevardi 56, PL 1221, 00101 Helsinki). Rahasto on EU:n kestävän rahoituksen tiedonantoasetuksen (EU) 2019/2088 (SFDR) artiklan 8 mukainen tuote 19.12.2023 alkaen voimaantulevan sääntömuutoksen myötä. Sijoittajan tulee tutustua rahaston viralliseen dokumentaatioon ennen sijoituspäätöksen tekoa. Nämä asiakirjat, tiivistelmä sijoittajan oikeuksista englanniksi sekä kestävyydestä annettavat tiedot ovat saatavilla osoitteessa: www.mandatumam.com/mandatum-am-aifm.

Rahastoa markkinoidaan seuraavissa maissa: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Alankomaat, Ranska ja Espanja.