Oddlygood Globalille merkittävä kasvurahoitus kasvipohjaisten elintarvikkeiden kansainväliseen liiketoimintaan

16.12.2021

Kasvipohjaisten elintarvikkeiden johtavaksi tarjoajaksi tähtäävä Oddlygood Global päättää ensimmäisen rahoituskierroksensa. Mandatum Asset Management (”MAM”) sijoittaa yhtiöön 25 miljoonaa euroa.

Oddlygood Global kehittää ja markkinoi Oddlygood™-brändillä kasvipohjaisia tuotteita, kuten kahviin tarkoitettua kaurajuomaa sekä ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa käytettäviä tuotteita. Monipuolinen tuoteportfolio ja uusien tuotteiden kehityskyky pohjautuvat pitkään historiaan, sillä Oddlygood Global ponnistaa ruokatalo Valiosta. Valiolla on yli satavuotinen tuotekehitysosaaminen. Valio yhtiöitti Oddlygood™-tuotteiden liiketoiminnan kuluvan vuoden keväällä ja jatkaa yhtiön pääomistajana.

”Kiinnostus kasvipohjaisia tuotteita kohtaan kasvaa maailmanlaajuisesti hengästyttävää tahtia, mikä näkyy meilläkin reippaasti kasvavana liikevaihtona. Silti mikään ei käytännön kulutustottumuksissa muutu, ellei tarjolla ole maukkaita, toimivia tuotteita”, Oddlygood Globalin toimitusjohtaja Niko Vuorenmaa sanoo.

Oddlygood™ -tuotteiden myynti on tuplaantunut vuosittain. Ruotsissa Oddlygood™ on kasvanut 131 % samaan aikaan kuin kaurapohjaisten, maitotuotteiden tapaan käytettävien tuotteiden kategoria kasvoi 12 % . Oddlygoodilla on Ruotsissa toiseksi suurin markkinaosuus kaurapohjaisissa juomissa.*

Kansainvälinen kasvupotentiaali on vieläkin suurempi. Oddlygood™ -tuotteita myydään tällä hetkellä Suomen ja Ruotsin lisäksi Iso-Britanniassa, USA:ssa, Venäjällä ja Baltian maissa. Tavoitteena on kasvaa näillä markkinoilla ja laajentua samalla uusille alueille.

”Yhdessä Mandatumin kanssa otamme seuraavan kasvuloikan nykyisillä ja uusilla markkinoilla. Rahoituksen avulla pystymme nopeuttamaan kasvustrategiamme toteutusta. Saamme myös lisää tukeayhtiön ja liiketoiminnan kehittämiseen”, Vuorenmaa sanoo.

Oddlygood Globaliin sijoittanut Mandatum Asset Management Private Equity (MAM PE) sijoittaa kasvuhakuisiin pohjoismaisiin yrityksiin, joilla on skaalautuva liiketoimintamalli ja tavoitteet kansainvälisessä kasvussa. MAM PE hakee vahvaa vähemmistöasemaa kohdeyhtiöissään ja toimii vahvana johdon kumppanina kehittäen aktiivisesti yhtiön liiketoimintaa. MAM PE tuo aktiivisena omistajana Oddlygoodille lisää kansainvälistä kuluttajatuotteiden strategiaosaamista kokeneen tiimin asiantuntijuuden kautta, sekä tukea kasvuun ja kansainvälistymiseen.

”Oddlygood Global on kehittänyt loistavan alustan makuun keskittyville kasvipohjaisille tuotteille. Sijoituksen ansiosta yhtiö pystyy nopeuttamaan kasvustrategiansa toteutusta kehittämällä tuotantomalliaan, panostamalla markkinointiin ja tekemällä samalla uusia kansainvälistymiseen tähtääviä rekrytointeja. Sijoituksen lisäksi osallistumme hallitustyöskentelyyn ja toimimme aktiivisesti yhdessä johdon kanssa. On hienoa olla mukana kehittämässä yhtiöstä entistäkin suurempaa kansainvälistä menestystarinaa”, Mandatum Asset Managementin pääomasijoituksista vastaava johtaja Alexander Antas kommentoi.

Mandatum Asset Management Private Equity tulee sijoituksensa myötä yhtiöön vähemmistöosakkaaksi. Sijoitettavat varat tulevat Mandatum Asset Managementin suomalaisilta asiakkailta.

"Haemme kasvipohjaisilla tuotteilla Valion strategiassa selvää kasvua. Oddlygood-liiketoiminnassa hyvä kumppani auttaa meitä kehittämään liiketoimintaa entistä nopeammin ja tehokkaammin kohti merkittäviä kansanvälisiä tavoitteita. Oddlygoodin menestys auttaa Valiota myös jatkossa kehittämään uusia mielenkiintoisia kaupallisia avauksia", Valion kasvuliiketoiminnoista ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi sanoo.

(* Lähde: NielsenIQ ScanTrack, DVH, Oat Valio/non milk base, Volume % Chg YA/Volume % Share, MAT TY, W.44 2021. (Copyright © NielsenIQ.)

Lisätiedot:

Oddlygood Global

Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt Valio Mediadeskin kautta: 010 381 2118, mediadesk@valio.fi

Mandatum Asset Management

Alexander Antas, Pääomasijoituksista vastaava johtaja, Mandatum Asset Management, alexander.antas@mandatumam.com, +358 40 533 0986

Niina Riihelä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Mandatum-konserni, niina.riihela@mandatumlife.fi, +358 40 728 1548

Oddlygood Global

Oddlygood haluaa muuttaa maailmaa erinomaisella maulla. Hyödynnämme yli sadan vuoden aikana syntynyttä ruokaosaamista. Sen voimin sitoutunut tiimimme kehittää jatkuvasti uusia, herkullisia kasvipohjaisia tuotteita makuelämysten ystäville ympäri maailman. Valikoimaamme kuuluvat juomat, gurtit, juuston tapaan käytettävät tuotteet sekä ruoanvalmistustuotteet. Taustallamme on suomalainen ruokatalo Valio, joka yhtiöitti Oddlygood™-liiketoiminnan keväällä 2021. Näin saimme parhaat mahdollisuudet vastata kasvipohjaisten tuotteiden kasvavaan suosioon maailmanlaajuisesti. Herkullista esimakua ja tietoa meistä löydät verkosta ja somesta, Oddlygood™-tuotteita ainakin Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Venäjällä ja USA:ssa. www.oddlygood.net

Mandatum Asset Management Private Equity
Mandatum Asset Management Private Equity (”MAM PE”) on suomalainen pääomasijoittaja, joka keskittyy merkittäviin vähemmistösijoituksiin kasvuhakuisiin pohjoismaisiin yrityksiin, joilla on jo todennettu liiketoimintamalli. Omistuskauden aikana MAM PE toimii kohdeyritysten johdon, hallituksen ja omistajien aktiivisena kumppanina. MAM PE -tiimi hallinnoi noin EUR 350 miljoonan edestä suoria sijoituksia listaamattomissa yrityksissä. Mandatum Asset Management yhdistää rahastoliiketoimintaa, täyden valtakirjan ja konsultatiivista varainhoitoa sekä omaisuudenhoitopalvelua Sampo-konsernille uutena omaisuudenhoitoyhtiönä. Mandatum Asset Management hallinnoi noin 24 miljardin euron varoja ja työllistää noin 120 sijoitusammattilaista. Mandatum Asset Management kuuluu Sampo-konserniin ja on Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiön sisaryhtiö. Mandatum Asset Management huolehtii myös Mandatum Private Equityn sijoitustoiminnasta. www.mandatumam.com/fi/