Mandatum Asset Managementin hallinnoimat kiinteistöportfoliot jälleen kärkisijoilla kiinteistöjen vastuullisuuden GRESB-arvioinnissa

16.11.2022

Mandatum Asset Managementin (MAM) hallinnoima Mandatum -konsernin kiinteistökokonaisuus oli kiinteistöjen vastuullisuuden GRESB-arvioinnissa vertailuryhmiensä parhaiden joukossa.

Mandatum osallistui tänä vuonna kolmatta kertaa Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB) vastuullisuusarviointiin, jossa mitataan maailmanlaajuisesti kiinteistörahastojen vastuullisuutta koko kiinteistösalkun tasolla.

Mandatumin suorat kiinteistösijoitukset saavuttivat tänäkin vuonna arvioinnissa neljä tähteä viidestä. Vertailuryhmässään sijoitus oli Euroopan kolmanneksi paras tulosten ollessa jokaisella osa-alueella verrokkiryhmän keskiarvoja parempia. Mandatum AM AIFM:n hallinnoima erikoissijoitusrahasto Mandatum AM Suomi Kiinteistöt II sai arvioinnissa kolme tähteä, ja oli vertailuryhmässään Pohjois-Euroopan kolmanneksi paras.

Niin Mandatumin suorat kiinteistösijoitukset kuin Suomi Kiinteistöt II -erikoissijoitusrahastokin saivat Green Star -tunnustuksen vastuullisesta työstään. Green Star -tunnustus myönnetään kiinteistösijoittajille, jotka saavat hyvät pistemäärät sekä johtamisesta että vastuullisuustoimista.

”Erinomaiset tuloksemme kuvastavat hyvin sitä, että teemme vastuullisuuden eteen entistäkin määrätietoisempaa työtä, ja se onkin olennainen osa kiinteistösijoitusstrategiaamme. Vastuullisuustoimenpiteillä, kuten esimerkiksi energiainvestointihankkeiden avulla, pystymme myös parantamaan kiinteistöjen kassavirtaa ja markkina-arvoa”, Mandatum Asset Managementin suorista kiinteistösijoituksista vastaava johtaja Emilia Riikonen kertoo.

Mandatum Asset Management hallinnoi yhteensä yli miljardin euron kiinteistövarallisuutta, johon kuuluu niin avoimia ja suljettuja strategioita kotimarkkinoilla kuin sijoituksia ulkoisten kumppanien hallinnoimiin rahastoihin muualla Euroopassa.

Vastuullisuus ja vastuullisuusraportoinnin edistäminen ovat keskiössä myös Mandatum Asset Managementin hallinnoimissa kansainvälisisissä kiinteistösijoituksissa. Yhtiö edellyttää ulkoisilta kiinteistömanagereiltaan muun muassa systemaattista vastuullisuusraportointia, kuten GRESB-raportointi, ja oli GRESBin ensimmäinen suomalainen sijoittajajäsen.

GRESB

GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark) on yhdessä sijoittajien kanssa kiinteistöille luotu systemaattinen ja vertailukelpoinen globaali vastuullisuusseuranta, jonka standardeista vastaa riippumaton vastuullisuutta edistävä GRESB-säätiö. Yhteenliittymän jäsenet sitoutuvat edistämään kerran vuodessa järjestettävää tutkimusta, jossa mitataan ja raportoidaan kattavasti sekä erittäin tarkasti kiinteistön kaikkia eri vastuullisuustekijöitä.

Lisätiedot:

Emilia Riikonen, suorista kiinteistösijoituksista vastaava johtaja, Mandatum Asset Management, emilia.riikonen@mandatumam.com, 050 501 2481

Niina Riihelä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Mandatum, niina.riihela@mandatumlife.fi,